Prvi prototip ruskog lakog amfibijskog tenka PT-76 završen je 1951. godine, a serijska proizvodnja počela je osam godina kasnije u Volvogradu.
Pri konstruisanju vozila sve je podređeno postizanju što bolje plovnosti, pa je zbog toga tenk slabo oklopljen i naoružan topom relativno malog kalibra.
Konfiguracija vozila je klasična - upravno odeljenje sa mestom vozača nalazi se u prednjem delu oklopnog tela, kupola sa naoružanjem u sredini, dok je motorno-transmisiono odeljenje pozadi. Telo tenka je izrađeno varenjem čeličnih ploča, a oblikovano je tako da se obezbede što bolje amfibijske karakteristike. Debljina oklopa sa prednje strane tela je 14 mm, na bokovima 7 mm, sa prednje strane kupole 17 mm, na bokovima kupole 16 mm, a na zadnjoj strani kupole 11 mm.
U kupoli tenka nalaze se poslužilac i komandir koji je ujedno i nišandžija. Glavno naoružanje je top D-56T kalibra 76 mm sa olučenom cevi dužine 42 kalibra. Polje dejstva po pravcu je 360°, a po elevaciji od -4° do +30°, uz električno navođenje po azimutu i ručno po elevaciji. Maksimalna brzina gađanja je 6 do 8 metaka u minuti. U borbenom kompletu se nosi 40 metaka i to: kumulativni BK-354M, potkalibarni BR-354P, pancirni BR-350, pancirno-obeležavajući BZR-350B, trenutno-fugasni OF-350A. Sa topom je spregnut mitraljez kalibra 7,62 mm, sa 2000 metaka rezervi.
Vodom hlađeni V-6 dizel motor razvija maksimalnu snagu od 178 kW pri 1800 obrtaja u minuti. Snaga se prenosi preko mehaničke transmisije sa 5 stepeni prenosa za kretanje napred i jednim za nazad. Maksimalna brzina kretanja po asfaltnom putu je skromnih 44 km/h, a autonomija svega 250 km. Primenjen je sistem nezavisnog oslanjanja sa torzionim štapovima, a na prvom i šestom oslonom točku ugrađeni su i hidraulični amortizeri. Čelične gusenice imaju 96 članaka, a široke su 360 mm. Tenk ima mali specičan pritisak na tlo (0,479 kg/cm2), pa može da savlađuje teško prohodne terene kao što su npr močvare. Za pogon na vodi koriste se dva vodomlazna pokretača smeštena u zadnjem delu oklopnog tela. Maksimalna brzina plovljenja je 10,2 km/h, a tenk može da dejstvuje naoružanjem bez ograničenja i tokom savlađivanja vodenih prepreka. Radijus plovidbe je 120 km.
Tenkovi PT-76 uspešno su korišćeni u više lokalnih ratova uključujući i sukobe na prostorima bivše SFRJ. Danas se laki tenk PT-76 nalazi u naoružanju dvadesetak država, a jedan od korisnika bila je i bivša JNA.
TAKTIČKO-TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Kalibar topa: 76,2 mm
Kalibar spregnutog mitraljeza: 7,62 mm
Borbeni komplet topa: 40 metaka
Borbeni komplet spregnutog mitraljeza: 2000 metaka
Posada: 3
Borbena masa: 14870 kg
Dužina sa topom napred: 7,625 m
Dužina oklopnog tela: 7,22 m
Širina: 3,140 m
Visina: 2,195 m
Klirens: 0,34 m
Širina gusenice: 0,36 m
Snaga motora: 178 kW
Specifična snaga: 11,97 kW/t
Specifičan pritisak na tlo: 0,479 kg/cm²
Radijus kretanja: 250 km
Maksimalna brzina: 44 km/h
Brzina plovljenja: 10,2 km/h
Savlađuje vertikalnu prepreku: 1,1 m
Savlađuje rov: 2,8 m
Uspon: 70%
Bočni nagib: 35%
0 Primjedbe