Unikatni avion Daglas DC-6, proizveden daleke 1958. godine za tadašnjeg predsjednika SFRJ Josipa Broza Tita, danas je dio bogate kolekcije aviona i drugih letjelica austrijskog milijardera Ditriha Matešica, inače vlasnika megakompanije “Red Bull”.
Jedan od onih koji brine o održavanju hangara i kruga, pa i samih letjelica u kolekciji “Flying Bulls” je Sanjanin Adnan Siječić, pa upravo on brine i o tzv. Titovom avionu, pišu Nezavisne novine.
Siječić kaže kako mu se na ovaj način ispunio davnašnji san.
“Od malih nogu sam zaljubljen u avione i maštao sam da jednog dana budem pilot. Nažalost, san mi se nije ispunio, ali je lijepo biti u njihovoj blizini”, kaže Siječić.
Objašnjava kako je Matešic zaljubljenik u sve vrste letjelica, a posebno u stare avione, a na njegovom privatnom aerodromu i hangarima u Salzburgu nalaze se brojne dakote, migovi, tupoljevi, pajperi i drugi oldtajmeri.
Jedan od aviona koji zbog svoje istorije privlači veliku pažnju je avion kojim je nekad letio Tito. Siječić kaže kako je proizvedeno svega nekoliko ovakvih aviona, a jedan od njih je direktno s proizvodne trake dostavljen jugoslovenskoj avio-kompaniji JAT.
Tito je naredio da se ovaj avion preuredi i pretvori u svojevrsnu leteću rezidenciju za njegove potrebe, što je i učinjeno. Avion je koristio sve do 1975. godine, kada je prodat zambijskom predsjedniku Kenetu Kaundi. Modernizacija avio-industrije i uvođenje mlaznih motora u avionski putnički saobraćaj doprinijeli su da Kaunda izgubi interesovanje za ovaj avion, koji je bio parkiran u nekom zapećku aerodroma u Lusaki, gdje je dugo stajao.
Novi život mu je udahnut kada ga je zapazio Kris Šat, vlasnik male avio-kompanije iz Namibije, koji ga je kupio za male pare i pretvorio u letjelicu za panoramske letove iznad afričkih savana. Nešto kasnije Šat je zbog poslovnih promašaja bio primoran da proda avion, a prodajni oglas u jednom časopisu sasvim slučajno zapazio je Zigi Agnerer, glavni pilot u “Red Bullu”, te je avion naposlijetku završio na aerodromu u Salzburgu.
Tokom restauracije potpuno je rastavljen i ponovo sastavljen, a ispostavilo se da je bio u mnogo gorem stanju nego što se pretpostavljalo. Ugrađeni su mu novi motori i stručnjaci kažu kako je sada možda u boljem stanju nego kad je kupljen.
“Avion se nalazi u hangaru osam i ponekad se koristi. Nekoliko puta sam prisustvovao njegovim polijetanjima i, vjerujte, kada zabruji motorima i pojuri po pisti, to je nezaboravna pjesma”, oduševljeno kaže Siječić.
0 Primjedbe