M-84









M-84 je naziv za glavni borbeni tenk bivše JNA koji se proizvodio po licenci za sovjetski tenk T-72 u bivšoj SFRJ. Tenk se proizvodio od 1984. do 1991. godine. Proizvedeno je 652 komada ovog tenka. Danas se ovaj tenk koristi u vojskama Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Srbije, Slovenije i Kuvajta.


Tokom sedamdesetih godina 20. stoljeća vojno vodstvo JNA donijelo je odluku da se započne proizvodnja prvog domaćeg tenka. Jugoslovenska vojna industrija nije imala dovoljno iskustva u projektiranju i proizvodnji tenkova odlučeno je da kao osnova za izradu domaćeg tenka posluži neki od postojećih modela tenkova treće generacije. SFRJ je kupila od SSSR oko devedeset T-72 tenkova koji su se pokazali kao dobri i moderni tenkovi pa su odlučili da bude T-72 osnova za jugoslavenski tenk.

Prototip tenka M-84 je proizveden 1983. godine, a serijska proizvodnja ovog tenka počela je 1984. godine. U proizvodnji tenka M-84 učestvovalo je oko 250 fabrika i još 1000 fabrika koje su indirektno učestvovalo u proizvodnji ovog tenka.




"Đuro Đaković", Slavonski Brod - završna proizvodnja tenka;
"FAMOS", Sarajevo, - pogon;
"Iskra" -laser i elektronički dijelovi;
"Zrak Sarajevo", Sarajevo - optika;
"Slovenske Železarne", Ravni - oklop;
"Prvi Partizan", Užice - municija;
"Pretis", Vogošća - granate;
"Prva Petoletka", Trstenik - hidraulika;
"21 Maj", Rakovica - upravljački sistem;
"Bratstvo", Novi Travnik - top;
"Metalski zavodi Tito", Skoplje;
"11 oktomvri", Prilep;
"Ruen", KoČani;
"Rudi Čajevec", Banja Luka - elektronika;
"Sever", Subotica - autopunjač;
"Jugoturbina", Karlovac;
"Radoje Dakić", Podgorica;
"Industrija ležajeva Kotor", Kotor.
Krajem 1980-ih godina u jugoslavenskoj vojnoj industriji je pokrenut projekat za novi tenk M-91. Ovaj tenk nije bio kopija T-72 kao M-84 tenk već projekat jugoslovenskih stručnjaka za oružje. Nakon raspada Jugoslavije prekinuta je proizvodnja tenka M-91 i proizvedena su dva primjerka ovog tenka.



Verzije tenka

Slovenski M-84

Kuvajtski M-84AB tenkovi

M-84AS
M-84

Osnovna verzija.
M-84A

Poboljšsnje motora i oklopa.
M-84AB

moderniji SUP, koji uključuje DNNS-2 dan/noć vizor, stabiliziran top u dvije ravnine i laserski daljinomjer. Također ima TNP-160 periskop, TNP-65 pomoćni periskop, DNKS-2 dan/noć vizor za zapovjednika i TNPO-168V vozačev periskop. M-84AB ima i novi komunikacijski sistem. Oko 150 ovih tenkova koristi vojska Kuvajta gdje su učestvovali u Zaljevskom ratu.
M-84ABN

Verzija M-84AB sa navigacijskim sistemom.
M-84ABK

Verzija M-84AB opremljena navigacijskim sistemom, sistemom za više vrsta komunikacije.
M-84AI

Oklopno vozilo za popravke. Tokom 1990-ih Kuvajt je htio kupiti veći broj oklopnih vozila za popravke na temelju tijela tenka M-84. Zbog toga je Jugoslavija vrlo brzo sklopila ugovor o saradnji s Poljskom i napravljeno je vozilo koje se temeljilo na tijelu tenka M-84 i dijelovima koji su bili preuzeti sa poljskog WTZ-3 vozila. Vozilo je naoružano 12.7 mm mitraljezom ima hidrauličnu dizalicu.
M-84A4 "Snajper"

Hrvatska verzija tenka sa boljim SUP-om i njemačkim dizel motorima sa 1100 ks.
M-95

Hrvatski prototip tenka sa novom kupolom s reaktivnim oklopom.
M-84D

Poboljšana verzija tenka sa reaktivnim oklopom i drugim poboljšanjima na tenk.
M-84AB1 (M-84AS) Srpska verzija tenka sa poboljšanim SUP s integriranim dnevno-noćnom ciljaničkom spravom. Postojeći top zamijenjen je novim koji ima mogućnost lansiranja protuoklopnih raketa. Tenk ima reaktivni oklop.

Objavi komentar

0 Primjedbe