Jugoslovenski samohodni protivavionski top 20/3 mm BOV-3 namenjen je za dejstvo po ciljevima u vazdušnom prostoru u uslovima optičke vidljivosti, a efikasno se može koristiti i za dejstva po neoklopljenim i lako oklopljenim ciljevima na zemlji.
Vozilo BOV-3 naoružano je trocevnim protivavionskim topom M55A4B1 kalibra 20 mm. Teoretska brzina gađanja topa je 1950 do 2550 metaka u minuti. Dozvoljena dužina rafala je 180 zrna po cevi, usled čega se cev zagreva do 250°C, pa je neophodna pauza od 5 do 10 minuta radi hlađenja. Početna brzina projektila je 850 m/s, a vreme leta do daljine 1000 m je 1,69 sekundi. Koristi se municija sa trenutno - obeležavajućim, trenutno - zapaljivim - obeležavajućim i pancirno - zapaljivim zrnima. Efikasan domet za ciljeve u vazduhu je oko 1000 m po visini i 1500 m po daljini. Neoklopljeni ciljevi na zemlji gađaju se do 2000 m, a laka oklopna vozila uništavaju se na daljinama od 600 do 1000 m, u zavisnosti od debljine oklopa. Polje dejstva po elevaciji je od -4,5° do +83°, a po pravcu je neograničeno. Za nišanjenje se koristi optička nišanska sprava J171 koja omogućava praćenje ciljeva brzine od 0 do 300 m/s.
Oklopni automobil BOV-3 ima konfiguraciju 4 x 4. Telo je izrađeno varenjem ploča pancirnog čelika i pruža određen stepen zaštite od vatre streljačkog naoružanja. Vozač i komadnir su smešteni u prednjem delu oklopnog tela, u sredini se nalazi kupola sa naoružanjem i mestima za dva člana posade, a pogonska grupa je smeštena u zadnji deo vozila.
Šestocilindrični dizel motor Deutz F GL 413 razvija 111 kW pri 2650 obrtaja u minuti. Menjač ima pet stepeni prenosa za kretanje napred i jedan za nazad. Pokretljivost van puteva poboljšana je ugradnjom sistema za centralnu regulaciju pritiska u pneumaticima. Maksimalna brzina kretanja po savremenom putu je 94 km/h, a po suvoj ledini 40-45 km/h. Vozilo nema amfibijske karakteristike. Jedna od mana automobila je nemogućnost savlađivanja rovova širih od 0,65 m. Od ostale opreme BOV-3 ima sredstva veze, bacače dimnih kutija, grejač i IC reflektore za vožnju noću. Ugradnja sistema za NHB zaštitu nije predviđena.
Nedostatak savremenog sistema za upravljanje vatrom i mali domet topova 20 mm ograničavaju efikasnost sistema BOV-3 u dejstvima protiv savremenih aviona i helikoptera. Ipak, tokom ratnih sukoba u Hrvatskoj, Bosni i na Kosovu BOV-3 se, zajedno sa samohodnim protivavionskim topom 30/2 mm "Praga", pokazao kao najefikasnije sredstvo za neutralisanje neprijateljskih mitraljeskih gnezda, snajperista i vatrenih tačaka, posebno u borbi u urbanim sredinama. Zbog toga su sistem BOV-3 pored vojske koristile i specijalne jedinice MUP-a.
TAKTIČKO-TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Konfiguracija: 4x4
Kalibar topa: 20 mm
Borbeni komplet topa: 2000 metaka
Posada: 4
Borbena masa: 8960 kg
Dužina: 5,791 m
Širina: 2,525 m
Maksimalna visina: 2,91 m
Razmak osovina: 2,75 m
Razmak točkova: 1,9 m
Klirens (pri pritisku 4,2 bara): 0,315 m
Snaga motora: 110 kW
Specifična snaga: 12,27 kW/t
Potrošnja goriva na 100 km: 24 - 36 l
Maksimalna brzina: 94 km/h
Prečnik kruga okretanja vozila: 15,1 m
Radijus kretanja: 500-600 km
Savlađuje vertikalnu prepreku: 0,54 m
Gaz: 1,1 m
Savlađuje rov: 0,64 m
Savlađuje uspon: 55 %
Savlađuje bočni nagib: 30 %
0 Primjedbe