Krajem šezdesetih godina u francuskim oružanim snagama se osetila potreba da se samohodna haubica Mk F3 zameni savremenijim i efikasnijim rešenjem. Zahtevano je da novo oruđe ima pokretljivost ravnu tenku AMX-30, polje dejstva po pravcu od 360 stepeni, zaštitu za posadu od vatre streljačkog naoružanja i parčadi artiljerijskih granata, kao i potpunu NHB zaštitu. Prvi prototip novog artiljerijskog sistema "Grande Cadence de Tir" (GCT) završen je 1972, a serijska proizvodnja je otpočela 1977. godine. Saudijskoj Arabiji je između 1978. i 1982. godine isporučen 51 primerak, dok su isporuke francuskoj vojsci trajale od 1981. do 1989. godine. Sredinom osamdesetih godina 85 oruđa GCT je izvezeno u Irak, a 18 u Kuvajt.
Telo vozila je uz manje modifikacije preuzeto sa tenka AMX-30. Postojeće police za municiju su modifikovane tako da je omogućen smeštaj metaka kalibra 155 mm, ugrađen je novi generator snage 5 kW i sistem za ventilaciju. Na sredini oklopnog tela postavljena je prostrana kupola sa oruđem 155 mm i mestom za tri člana posade. Sa desne strane cevi su pozicije komandira i nišandžije, a posužilac je smešten levo od oruđa. Za ulazak u kupolu predviđena su vrata na bokovima i otvori na krovu.
GIAT-ov top 155 mm ima cev dužine 40 kalibara, sa velikom dvokomornom gasnom kočnicom na ustima. Punjenje oruđa je automatsko, a posao poslužioca je da nadgleda rad automatskog punjača i priprema barutna punjenja. Polje dejstva po elevaciji je od -4° do +60°, dok je po pravcu neograničeno. Pokretanje kupole i cevi je hidraulično, a u slučaju potrebe moguće je i ručno pokretanje.
Iako se iz topa može ispaljivati sva standardna NATO artiljerijska municija kalibra 155 mm, francuska armija je razvila novu familiju municije posebno za ovo oruđe. Standardni razorni projektil ima domet 21,2 km, a domet razornog projektila sa generatorom gasa je 28,5 km. Maksimalni domet aktivno-reaktivnog razornog projektila iznosi 32,18 km. Borbeni komplet od 42 metka (najčešće 36 razornih i 6 dimnih granata) smešten je u zadnji deo kupole. Automatski punjač omogućava maksimalnu brzinu gađanja od 8 metaka u minuti. Sa ručnim punjenjem topa ostvaruje se brzina gađanja od 2-3 metka u minuti.
Na krov kupole se može postaviti protivavionski mitraljez kalibra 7,62 ili 12,7 mm. Od ostale opreme AU F1 ima sistem za NHB zaštitu i četiri bacača dimnih kutija.
Vozilo je pogonjeno dvanaestocilindričnim višegorivim dizel motorom Hispano Suiza HS 110 koji razvija 530 kW (720 ks) pri 2000 obrtaja u minuti. Sa jednim punjenjem goriva GCT prevali 450 km.
Proizvođač (GIAT) nudi opcionu ugradnju različitih sistema za upravljanje vatrom. Postoji mogućnost ugradnje kupole GCT na telo ruskog tenka T-72 - ovakav sistem je ponuđen Indiji. Oruđa u naoružanju francuskih oružanih snaga su više puta modernizovana - poboljšan je automatski punjač, modifikovan sistem za upravljanje vatrom, ugrađen novi pomoćni agregat. Dalji razvoj je usmeren ka povećanju vatrene moći ugradnjom nove cevi 155 mm dužine 52 kalibra.
Najveće zamerke koje se mogu uputiti na račun samohodnog topa GCT se odnose na veliku masu i visoku cenu. Međutim, vatrena moć, pokretljivost i oklopna zaštita još uvek svrstavaju ovo oruđe u grupu najefikasnijih klasičnih artiljerijskih sredstava za vatrenu podršku.
TAKTIČKO-TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Kalibar topa:
155 mm
Kalibar protivavionskog mitraljeza:
7,62 ili 12,7 mm
Borbeni komplet topa:
30 metaka
Posada:
4
Masa praznog vozila:
38000 kg
Borbena masa:
42000 kg
Ukupna dužina:
10,25 m
Dužina tela:
6,7 m
Visina do krova kupole:
3,25 m
Širina:
3,15 m
Klirens:
0,42 m
Specifičan pritisak na tlo:
0,9 kg/cm²
Snaga motora:
530 kW
Specifična snaga:
12,6 kW/t
Radijus kretanja:
450 km
Kapacitet rezervoara za gorivo:
970 l
Maksimalna brzina:
60 km/h
Gaz:
1,2 m
Savlađuje vertikalnu prepreku:
0,93 m
Savlađuje rov:
1,9 m
Uspon:
60 %
Bočni nagib:
30 %
0 Primjedbe