AMX-30 OSNOVNI BORBENI TENK



Razvoj novog tenka predviđenog da zameni tenk M-47 u naoružanju francuske vojske poveren je konstrukcionom birou "D 'Issy - les - Moulineaux" krajem pedesetih godina. Prva dva prototipa završena su 1960. godine, a do proleća 1963. izrađeno je još sedam probnih modela. Jula iste godine francuska vlada je odobrila proizvodnju vozila AMX-30 i njihovo uvođenje u naoružanje. Prva predserija je bila gotova 1965. godine, a masovna serijska proizvodnja počela je 1966 godine. Sledeće godine tenk je uveden u operativnu upotrebu.
Telo ovog vozila izrađeno je kombinacijom livenja i varenja ploča pancirnog čelika maksimalne debljine 79 mm. Dno je izvedeno od monolitnog čelika koji pruža bolju zaštitu od protivoklopnih mina u odnosu na druge tipove čelika. Kupola mase 10 tona je izrađena livenjem. Ugao čeonog dela kupole u odnosu na vertikalu je 70 stepeni, dok je ugao bočnih strana 24°.

Vozač je smešten u prednjem delu tela tenka sa leve strane, preostala tri člana posade se nalaze u kupoli, dok je u zadnjem delu vozila prostor za pogonsku grupu.



Dvanaestocilindrični turboprehranjivani motor HS-110 je razvijen u firmi Hispano Suiza, a proizvodi ga Saviem - odeljenje za proizvodnju teških motora firme Renault. Ukupna zapremina cilindara je 28,8 litara, a maksimalna snaga 530 kW pri 2600 obrtaja u minuti. Kao pogonsko gorivo može se koristiti dizel, benzin i kerozin. Ukupan kapacitet rezervoara za gorivo od 970 litara obezbeđuje autonomiju dejstva od 500-600 km, odnosno omogućava 18 časova neprekidnog rada u borbenim uslovima (20% vremena kretanje na putu, 40% kretanje van puteva, 40% mirovanje). Motor je radi popravke moguće izvaditi za 60 minuta. Mehanička transmisija u bloku 5SD 200D ima pet stepeni prenosa za kretanje napred i jedan za nazad.

Na tenku AMX-30 primenjeno je nezavisno vešanje sa torzionim štapovima i amortizerima na prvom i petom oslonom točku. Gusenice širine 570 mm imaju 83 čelična članka nalivena gumom. Tenk bez ikakve pripreme savlađuje gazom vodene prepreke dubine do 1,3 m, uz delimičnu hermetizaciju prepreke dubine 2 m, a uz posebnu pripremu dubine 4 metra.

Osnovno naoružanje predstavlja top MleF1 kalibra 105 mm, sa olučenom cevi dužine 56 kalibara i magnezijumskom termalnom oblogom. Oruđe je stabilizovano u obe ravni, a navođenje je elektrohidraulično ili mehaničko. Polje dejstva po pravcu je neograničeno, a navođenje po elevaciji je moguće u opsegu od -8° do +20°. U borbenom kompletu se nalazi ukupno 50 metaka i to šest različitih tipova - potkalibarni, razorni, dimni, osvetljavajući, vežbovni i posebno razvijeni kumulativni metak OCC 105 F1 (OBUS G), koji na daljini od 3000 m probija 360-400 mm oklopa.



Sa leve strane topa ugrađen je u prvim verzijama mitraljez 12,7 mm, a kasnije automatski top M-693 F2 kalibra 20 mm. Mitraljez ili top 20 mm mogu dejstvovati spregnuto sa glavnim topom, ili odvojeno, kada je maksimalna elevacija 40°. Topom 20 mm se mogu efikasno gađati ciljevi na zemlji, na daljinama do 1500 m, ili niskoleteći ciljevi u vazduhu, na daljinama do 1000 m. U borbenom kompletu se nalazi 1050 metaka za mitraljez 12,7 mm ili 441 metak za oruđe 20 mm.

Na tureli komandira je postavljen protivavionski mitraljez kalibra 7,62 mm kojim se može upravljati iz unutrašnjosti vozila. U borbenom kompletu se nalazi 5500 metaka 7,62 mm.

Nišandžija u originalnoj verziji ima nišansku spravu sa koincidentnim daljinomerom i dva periskopa za osmatranje. Na novijim varijantama ugrađuje se optički nišan APX-40 i laserski daljinomer TCV-29-31. Na komandirovoj tureli, koja se može okretati nezavisno od kupole, nalazi se 10 osmatračkih prizmi i binokularni periskop uvećanja 10x. Nišandžija, komandir i vozač imaju IC uređaje za osmatranje noću, dok punilac za osmatranje ima samo 3 dnevna periskopa. Na kasnijim varijantama tenka IC periskop vozača zamenjen je periskopom sa pojačivačem slike Sopelem, binokularnog tipa.

U standardnu opremu spadaju uređaj za NHB zastitu, četiri bacača dimnih kutija i automatski protivpožarni uređaj.

Modernizovana varijanta AMX-30B2 razvijena je 1981. godine, a sledeće godine su prvi primerci stigli u jedinice. U početku je planirano da ova verzija bude naoružana topom 120 mm, ali su francuski stručnjaci odustali od ove ideje i vatrenu moć povećali razvojem novog potkalibarnog projektila sa jednodelnim jezgrom od volfram karbida. Ovaj projektil ima početnu brzinu od 1525 m/s, a na maksimalnom efikasnom dometu od 3000 m probija 150 mm homogenog čeličnog oklopa postavljenog pod uglom od 60 stepeni. Zbog promene tipa municije borbeni komplet je sa 50 smanjen na 47 metaka. Modernizacija je obuhvatila i ugradnju novog sistema za upravljanje vatrom COTAC M581 i sistema za navigaciju "Sydade". Sve ove modifikacije povećale su masu tenka AMX-30B2 za jednu tonu u odnosu na originalnu varijantu. Ovo povećanje mase nije negativno uticalo na pokretljivost zbog ugradnje nove savremenije transmisije MINERVA ENC2000 sa hidrodinamičkim pretvaračem obrtnog momenta i hidrostatičkim uređajem za upravljanje.

Verzija sa ugrađenim reaktivnim oklopom označena je AMX-30 Brenus.

Varijanta AMX-30S izvedena je 1973. godine i namenjena je za izvoz u države sa tropskom klimom. Jedina vidljiva razlika u odnosu na standardni AMX-30 je postojanje bočnih štitnika gusenica. Ovaj tenk ima slabiji motor (snage 405 kW), pojačan sistem za hlađenje motora i ugrađen uređaj za osvežavanje vazduha. AMX-30S je licencno proizvođen u Španiji, a izvezen je u Saudijsku Arabiju. Saudijska vozila imaju nišansku spravu APX-409 i laserski daljinomer.

Na osnovu tenka AMX-30 razvijeno je i nekoliko drugih vozila:

AMX-30D - tenk za izvlačenje sa dozerskim nožem, dizalicom i dva vitla,
AMX-30H - tenk nosač mosta,
AMX-30DCA - samohodni protivavionski top 30/2 mm,
Nosač taktičke balističke nuklearne rakete Pluton,
Lansirno vozilo za raketni sistem PVO Roland,
Lansirno vozilo za raketni sistem PVO Shahine,
Lansirno vozilo za raketni sistem PVO Crotale,
Tenk za obuku vozača,
GCT - samohodna haubica 155 mm.



TAKTIČKO-TEHNIČKE KARAKTERISTIKE


Kalibar topa: 105 mm
Kalibar spregnutog topa: 20 mm
Kalibar protivavionskog mitraljeza: 7,62 mm
Borbeni komplet topa 105 mm: 45 metaka
Borbeni komplet topa 20 mm: 441 metak
Borbeni komplet mitraljeza: 2050 metaka
Posada: 4
Masa praznog vozila: 34000 kg
Borbena masa: 36000 kg
Dužina sa topom napred: 9,48 m
Dužina oklopnog tela: 6,59 m
Širina: 3,1 m
Visina do krova kupole: 2,29 m
Klirens: 0,44 m
Snaga motora: 529 kW
Specifična snaga: 14,69 kW/t
Specifičan pritisak na tlo: 0,77 kg/cm²
Kapacitet rezervoara za gorivo: 970 l
Radijus kretanja: 500 - 600 km
Maksimalna brzina: 65 km/h
Gaz: 1,3 m
Savlađuje vertikalnu prepreku: 0,93 m
Savlađuje rov: 2,9 m
Uspon: 60%
Bočni nagib: 30%

Objavi komentar

0 Primjedbe